Referenciák

MÁV Ágfalva – Nagykanizsa vasútvonal süllyedése (2007)

Megbízó: MÁV Zrt.

Tervező: Unitef’83 Zrt.-Ring Zrt. Konzorcium

Zala megyében a MÁV Ágfalva – Nagykanizsa vonalszakaszának kb. 1594+00 – 1604+00 km közötti részén, Búcsúszentlászló és Zalaszentmihály között huzamosabb ideje folyamatos karbantartást igénylő függőleges és vízszintes elmozdulások mutatkoztak a pályán. A mozgások több évtizede tartottak, a jellemzően 2 – 3 m magas töltésen haladó pálya folyamatosan károsodott. A vizsgálandó vonalszakasz alépítményének megerősítéséhez társaságunk talajvizsgálati jelentést és geotechnikai tervet készített.

A vonal a Zalai-dombság egyik völgyében lápos, mocsaras területen halad, környezetében a vízelvezetés megoldatlan. A fúrásainkban helyenként 8 m-t meghaladó vastagságú mocsári üledék, szálas és amorf tőzeg, puha szerves, tőzeges agyag jelentkezett. A talajvíz felszínt megközelítő helyzetű, a talajvíztartó közeg rossz vízvezető tulajdonságokkal rendelkezik.

A feltárások adatai alapján a pálya alépítményének megerősítéséhez a kis nyírószilárdságú, erősen szerves rétegek kedvezőtlen fizikai tulajdonságai miatt a pálya teljes elbontása mellett született döntés. A tervezés során az alépítmény megerősítésére alapvetően 3 lehetséges műszaki megoldást dolgoztunk ki (műtárgy építése, talajcsere vagy talajjavítás). Megbízó a lehetséges megoldások tárgyalását követően habarcsosított kavicscölöp alkalmazása mellett döntött, melynek tetején egy kn. 1 m vastagságú, georácsokkal erősített teherelosztó paplan épült.

A végleges geotechnikai tervek végeselemes programmal lefolytatott modellezés alapján készültek, részletesen foglalkoztak a durva tereprendezés, terepelőkészítés, a kavicscölöpzés, a töltésalapozás és a vasúti földmű építésével kapcsolatos geotechnikai vonatkozású kérdésekkel, illetve ismertették a tervezett megerősítés monitoring tervét.